Followers

Thursday 25 April 2013

Teluk Batik #destinasi bajet

Salam.cinta.rindu.sayang.

hye hye hye selamat petang..memandangkan time tulis ni waktu petang..
hoyeeehh kelas habis awal utk harini..basuh baju, mandi, terik napaih sat ,,,mula nak menulis blog lagi..
banyak cerita yang dah lepas berbulan-bulan dah tapi tak sempat nak update sebab line..assgmnt..so sekarang tepat masa dah..line pon dah laju..assgmnt pon dah setel jadi boleh update lah..

ok utk permulaan harini nak ucap syukur Alhamdulillah sangat2 kat Allah sebab dah buka pintu rezeki untuk harini...dalam tgh kesempitan duit ni..datang rezeki bisness yang tak tersangka ..alhamdulillah sekali lagi..
tu lah kena bangun awal baru pintu rezeki masuk kan..dan mungkin ni juga hikmah dengan dugaan yang ika dapat 2,3 hari lepas..ok nevermind..let's talk again..

hurm kali ni nak becerita lagi pasal pergi travel..ohh benda ni sangat osemm..bila cakap tentang travel sebab one of my dream lepas abis belajar, ada duit lebih sikit nak pergi travel..ehem ehem itu pun kalau masa tu tak dapat jodoh lagi nak kawenlah mueheheheh..tp i wish jgklah ...stop stop nanti mula berangan..sekarang nak cerita tentang benda yang dah jadi berbulan dan nak hidupkan cerita balik...

********************************

first of all, meh nak tunjuk destinasi bajet yang ika dah pergi kali ni bersama cik sahabat baik semua..
kemanakah??

taraa...sini sini la ika pergi...ok kalau korang tadi dgn excitednya nak tgk kot2 ika pergi travel obersea jangan hampa lah kan...tak sampai lg lah nak pergi obersea kecuali masa umrah dulu...dalam Malaysia pon tak abis melawat lagi..haa jadi sini lah destinasi kami ley p...destinasi ala-ala bajet tambah dgn bantuan pinjaman pelajar bhahaha...
ok macam mana lah boleh terpk nak pergi sini kan?

camni atcheli dah rancang dari semester 5 lagi ..masa tyme habis final konon2 nak pergi..tapi last minit tak jadi sebab hal masing-masing ..tu lah merancang sangat kan..
then masa masuk awal semester 6 ni, tanpa rancang yang pulun sangat..ika balik dari umrah mula terpikir balik nak pergi sini..tambah pulak time ni awl semester..duet poket penuh lagi jadi bincang punya bincang decide nak pergi weekend 9 Mac 2013 jumaat...
kami pergi untuk 3 hari 2 malam..ohoo kami tidur mana?
tu lah nak cakap rezeki pon ada juga, kebetulan makcik cik sahabat, nisah dapat satu bilik utk hotel swiss-in dekat area2 teluk batik nih..jadi dia bagi kat nisah untuk pergi sini..mungkin utk penginapan tu dah membajetkan lagi percutian kami ni..thnks untuk mak ndak yang meng'sponser' kami punya tempat tidoq..

***********************

untuk pergi ke teluk batik dari tanjung malim dalam 4jam..lenguh pinggang2 dok dalam kereta..nasib ada 2 driver jadi tak lah penat sangat..sebab naik viva jadi minyak kereta saling 'tongtong'..
untuk ke sana ika isi rm60 untuk pergi dan balik..so pergi 4 orang maknanya sorang just rm15..makanan utk dalam perjalanan kami masak dari rumah..utk tol kami tak ikut tol..ikut jalan lama jer...so boleh jimat dah kat situ..teheeeee.. =)

haa bekal ni sampai ke tgh hari pon cukup utk 4orang...kan dah jimat..nak pendekkan cerita kami sampai sana dalam tengah hari sebab btolak lambat...ohh kat sana kalau nak beli barang pon boleh sebab ada Tesco, Jusco, Giant..jadi kalau tertinggal apa2 boleh ja beli kat sana...kami pergi beli bekalan makanan ringan sikit2..so total up semua sorang rm5 shj..
sepatutnya check in hotel pukul 3ptg..jarak dari teluk batik ke hotel swiss ini ni lebih kurang 20km..jadi bila dah sampai awal kami merendek dulu di jusco dan singgah pantai teluk batik...

sebabkan gambar masa hari ptama ni pon dah byk jadi tpaksalah digabungkan macam ni..kalau tak jenuh phewww...ok dah selesai merendek dekat pantai time tgh hari rambang tu..ehemm memang kami ja ada kat situ..tgh hari org mana pi..panaih liplip...
jadi kami pon teruskan ke hotel swiss in Damai Laut utk check in...
jalan ke swiss ini tu mmg masuk agak kehutan jugaklah tapi pemandangan super duper cantik sebab atas bukit..perghh sangat cantik..kat situ ada sediakan apartment, hotel dan villa..jadi kami stay hotel..
setel check in semua, tgk bilik, rehat2 kejap nak dekat pukul 6 petang lbih baru keluar untuk mencari pantai..kebetulan kami dapat bilik yang menghala pantai..erghhh tenang sangat..rasa hilang masalah..time tu pulak tuan pnya blog ni masalah baru lepas memutuskan phubungn ehem ehem kan..memang timing sangat kena..ok cukup2 flashback sedih2..
petang tu kami turun ke pantai konon2 nak tgk sunset..
nak tgk pemandangan dia osemm ke tak time sunset meh tgk gambar ni...

see..sangat cantik kan...subhanallah...kami dudk situ sampai dah nampak sunset..puas hati..naik bilik then solat..untuk malam tu kami just stay kat hotal dan makan malam..
nak tgk bajet tak bajet..kami bawa bekalan makann dari rumah..bukan apa sebabkan jalan dr hotel ke luar tu mcm agak scary malam2 jadi decide makan bekalan je lah..apa lagi kalau makanan bajet kan...

okeh dah kenyang makan, buleh tgk sunset, hepi2, tengok movie sama2 jadi tidoq awal malam tu untuk get ready esok pagi nak mangkit awai tgk sunrise...
so untuk total hari first ni total yang kami habiskan baru rm 20 / orang...

*************************

utk hari kedua lepas sembahyang subuh ..siap2 nak pergi tgk sunrise..ohh kami pergi tempat yg sama kami pergi utk tgk sunset..tunggu punya tunggu hari dah cerah..then baru masing2 perasan yang matahari tak naik tempat yang dia turun..hahahaha betapa blurnya kami semua ish2...jadi terlepas nak tgk sunrise so hiburkan hati dgn main2 kat pantai ..*cover malu sbnrnya sebab tsilap tmpat nak tgk sunrise muehehehee..

ehemm rindu nya time ni..masing2 gembira tanpa pikir masalah2 yang ada kat luar sana...ok fine kurangnya aku bersyukur dapat kawan yang sama sekepala macam ni..tgk how happy we're...lepas dah berpeluh2 main kat pantai konon2 pantai tu kitaorang yang punya jadi apalagi pergi terjun swimming pool situ...

haa gamabr kat swimming pool mn leh ltk banyak2..cukuplah korang tgk swimming pool dia kan..sensor2 hahah kang tak pasal kontrversi tapi jgn pk bukan2..kami still lagi pakai tudung ok nak p mandi sini...lepas kuak lentang semua naik bilik dan sarapan..ok atcheli kami dapat ja free utk sarapan kat hotel tu tapi bneda tu kami dapat tau masa kami dah nak check out..Tsk Tsk sangat sedisss...so sarapan kami kat sana hanya lah bekalan dari rumah...

haaa ni lah sarapan..milo bungkus..roti dan jem..biskut cicah..kenyanglah untuk dalam masa 30 minit muehehehe
dah mandi siap semua kami pon bertolak keluar utk ke pantai teluk batik untuk p mandi..ok mandi lagi =_='... tapi semangat pnya pasal semua tak penat..sampai je sana memang full orang..yelah hari minggu..nak masuk sana bayar rm1..disebabkan perut yang alas biskut ja pagi tadi..terus p cari makanan sebab dari semalam tak makan nasi waaaaaa ='(
tapi sampai kdai makan situ pn tak makan nasi lagi..just nampak laksa/mihun sup yang sedap..bedal lak yang tu...

total untuk makan tgh hari tu rm6/person..

perut dah kenyang jadi apalagi kami cari pantailah..ohh lupa nak cakap sedap untuk bihun sup dia..laksa kureng sikitlah..tp kenyang burpppp...hehe
teluk batik ni famous dengan banana boat dia..jadi kami terus pergi cari sebab nak naik..tp tak byk gambar sebab yelah semua naik dan tak da yg tolong tgkapkan..and lagi satu boat superman..yg tu super duper osemm..cik kia tak berani nak naik so ika, nad dan nisah ja yg naik dan cik kia tgkap kan gambar...then kami round2 pulaqu dgn boat...p sana tak try semua ni memang rugi..serius bes mencampakkan diri dalam laut..tgh2 laut ok..tapi ada ja safety jacket kalau tak mmg tak hiduplah..sebab tak pandai berenang masing2...
banana boat-rm10/person
superman boat-rm10/person
keliling pulau by boat- rm5/person

so total up kat sini rm20/person..

utk tiga-tiga aktvti ni sangat mencabar..takut memang takut tapi sebab rasa rugi kalau tak try jadi semua beranikan diri nak cuba and result dia sangat best..rasa macam nak naik lagi...sure dah muka memang burn habis tapi tak kisahlah sebab pgalaman bercuti sama2 tu yang paling best...lepas buat semua aktvti tu mandi pantai kejap then prepare nak balik hotel...lepas siap semua, salin baju..oh tandas untuk salin baju dia ok..tahap bersih tu kira selesalah nak salin sebab ada shower..just prepare bawak sabun semualah kan..
balik dari situ kami singgah Tesco untuk beli makanan dinner..cari nasi la apa lagi..then jalan2 ternampak BIG APPLE...ok kami pantang nampak ini kedai jadi belilah ...

dinner- rm10/person
big apple- rm6/person
total rm 16/person

so untuk total hari kedua ni rm 43

*******************************

sampai hotel dalam malam sebab kami melawat kawasan2 area hotel tapi semua menghampakan sebab bukan macam yang kami jangka..kami mencari pantai tapi rupanya tak da pon..kami pergi pantai remis yang kami ingat kan merupakan pantai rupa2nya hanyalah nama sebuah kampung..mueheeheh..dan lagi satu kami pergi Damar Laut konon2 ingat tmpt yg boleh bergambar tapi rupanya hanya jeti kecil untuk nelayan bhahaha...balik hotel, solat, then lepak tgk tv dan kriohhhkriohhhh..nyenyak lah lepas mandi pantai kan..

********************************

utk last day bangun2 ja terus pergi mandi pool sampai puas, then sarapan makann asas kami tu , kemas2 bilik untuk check out sebelum pukul 12pm..
rasa macam taknak balik tapi kena ingat juga hal2 yang dah ditinggalkan..so lepas check out kami ke pantai teluk batik sekali lagi untuk cari sovinier utk yg tersayang, lunch then baru drive balik...

lunch rm5/person
sovinier-  rm20/person
total- rm25

byebye to teluk batik..vacation untuk awal semester 6 ni..pengalaman yang sangat bes..masing-masing beli sovinier then drve balik..dan disebabkan arah nak balik lalu teluk intan jadi kami singgah untuk panjat menara condong sebab first dtg sana aritu tak sempat nak manjat menara condong tu...
so here we come for second time..

so..meh nak total kan semua bapa banyak kami p travel kali ni...

first day - rm20/person
second day- rm43/person
third day - rm25/person..

haah total rm88/person...see tak sampai rm100 pon..memang bajet sangat..ok memang korang akan petikai bab penginapan..so kalau korang nak pergi sana  carilah umah sedara ke kakak abang dekat area2 situ..hah bolehlah jimat erk...heheh

fuhhh agak panjang entry kali ni..penuh celoteh penuh gambar..so untuk korang2 yang nak ke teluk batik mana tau ley jadi guide untuk perancangan awal korang ke?haaa kan..so korang penah pergi travel mana2 tak?share lah mana tau lepas ni kami shabat baik nak pergi pulak..rancang nak ke PD pulak..sapa penah pergi..share jum... =)

till then. salam

'Best friend are the people you can anything and nothing with and still have the best time ever' - AA, 2013

1. Huhu.. Kesian.. Hmm sebab tu lah aku malas nk bercinta lagi.... Hidup bujang lebih baik.. Semenjak aku kehilangan cinta pertama aku.. Aku tutup pintu hati aku untok alam perkahwinan.. Xde makhluk ciptaan ALLAH S.W.T pun yg dpt bukakan pintu hatiku. Cukup lah sekali...

2. Aku dah x percayakan perempuan lain selain dari mak aku.. Bagi aku. Perempuan semua sama... Yg xde kaitan dengan aku. Xde membesarkan aku.. Lebih sudu dari mangkuk. Begitu lah perumpamaan bagi perempuan yg menumpang dlm hidup aku. Dan cuba menguasai kehidupan aku selain dari mak aku.. Bagus hidup sendiri.. Menyesal aku mengenali perempuan yg mata duitan.. Kaki kikis. Kurang ajar dan merendah2 kan maruah seorang lelaki.. Semoga allah membalas nya dengam azab neraka jahanam.

3. NZED GuestRoom | Cheap Accommodation Room in Lumut, Perak

Enjoy PLEASANT stay experience for CHEAP accommodation room with GREAT value for money in one of the TOP locations in Lumut, Perak

Careline: 012-5067575 @ 018-9734575
    Website: http://www.nzedguestroom.com

4. NZED GuestRoom | Bilik Penginapan Murah di Lumut, Perak

Nikmati pengalaman penginapan yang MENYERONOKKAN bagi bilik penginapan MURAH dengan nilai HEBAT bagi wang di salah satu lokasi TERATAS di Lumut, Perak