Followers

Sunday 15 January 2012

Resepi : Asam Pedas

hai2..oke xpenah2 kan aku nk bg resepi nih...pertama kali nih..
oke saja la just sharing2 kan..
sbb aku da try resepi nih dan mjadi so mmg haruslah aku sebar kt org laen kan..
oke resepi yang aku wat kali nih ialah ASAM PEDAS..

.
ermm yummyyyy...sdppp...oke meh dekat2 aku nk cita.

Bahan-Bahan

3 ekoq ikan kembong
cili kering*
3 ketoi bawang merah*
3 ulas bawang putih*
belacan* (nak boh xpa xmau boh xpa)
* (tanda bintang nih makna semua bahan tuh msti di blend)
daun kesum
bunga kantan
asam keping
tomato
bendi
garam

Cara Membuat :

1) mula-mula hampa blend la semua-semua hat aku bintangkn tuh....
2) pastu hampa boh hasil blend tuh dalam periuk
3) da pasang api bohla bunga kantan dan daun kesum..haaa hampa biaq dulu smpai dia pecah minyak..nak bg cabai tue masak betoi2 stgi ampa sakit perut..
4) bila da settle ampa boh la ikan kembong tue...pastu boh asam..boh tomato, bendi..boh garam
5) haa boh ayaq / air sikit nah..pastu ampa rasa la..mn hat xcukup rasa tue tambahla apa yg ptot..
6)bila dah mendidih tue ambik pinggan dan hidangkan kt family ampa taw boypren / gurlpren ampa...
7) haa siapppp

haa ampa tryla...kot sedap bley ampa try wat byk kali..tp kalo xsdp ka sakit perut ka...ampa xyh la dok wat da noh...xpon ampa p tgk menu org len plak..hehehe...oke amalkan kebersihan dalam memasak tue...
oke itu saja utk resepi cik ieqa kali nih..

Selamat Mencuba!!




No comments:

Post a Comment